Thursday, February 4, 2010

Bunga Manggar Gula-Gula

akhirnya....kite nak memenuhi janji kite kat Nurul Huda

beliau akan melangsungkan perkahwinan bulan 8 ni...n nak buat bunga manggar gula-gula sendiri....

bunga manggar gula-gula ni banyak version...kite akan ajar version yang kite dh buat...boleh di ubah mengikut cita rasa masing ye...try n error ok...



ni version kite ye....

mari kite mulakan bersama-sama....

Bahan-bahan yang perlu ada:



1. batang penyapu lidi...kalu boleh cari yang keras2 sikit...sebab nak letak gula-gula tu berat...kalu guna dawai kite tak tau boleh ke tak....tak cuba lg...



2. gula-gula...ni gula-gula yg rasa buah2...gula-gula ni dipakai sebab pembalut dia jernih...leh nampak warna gula-gula...boleh pakai gula-gula lain yang warna pembalut dia cantik bagi anda ye....tapi jgn guna gula-gula yang cepat cair...mengikut pengalaman...gula-gula ni lambat cair...tapi bukan tak cair ye...dia cair sikit je la....masih cantik...heheh



3. pembalut batang yang org guna buat bunga telur....pembalut ni banyak warna...leh pilih warna ikut tema wedding yang kite guna...kalu tema gold leh guna pembalut coklat...kalu tema merah..leh pakai pembalut merah...pembalut putih pun boleh pakai....boleh didapati kat mana-mana kedai yang jual peralatan barang2 perkahwinan....



4. gunting dan benang...

CARA-CARA BUAT



kite boleh buat satu batang bunga manggar menggunakan gula-gula yang sama warna atau yang warna lain-lain...bergantung pada diri sendiri ye...rasa mana yg lawa...



Mula-mula...pintal kan salah satu bahagian pembalut gula-gula supaya senang diikat pada batang lidi....



ikatkan gulu-gula yang dah dipintal tadi dekat batang lidi menggunakan benang...tujuan nya supaya gula-gula tu tak tercabut bila cucuk kat buah betik nanti...mulakan ikatan kat bahagian bawah lidi yang keras sikit dari bahagian atas....tinggalkan sikit bahagian bawah lidi untuk ditajamkan untuk cucuk kat buah betik...



ikatkan lebih kurang 8 biji gula..mengikut jarak yang disukai ye....yang keras kat bawah tu letak rapat2 sikit takpe...yang lembut kat bahagian atas letak kan jarak sikit...sebab kalau bahagian atas tu letak banyak nanti dia terlalu melendut...



kalu boleh jangan guna batang lidi tu sampai habis...lebihan bahagian batang lidi yang lembut kat atas tu boleh la patahkan bila dah cukup gulu-gula yang diikat....jumlah gula-gula bergantung kepada kite sendiri la nak letak berapa...tapi kat bahagian atas lidi yang lembut tu jgn ikat banyak2...bahagian keras kat bawah tu leh la letak banyak sikit n rapat2 sikit...



pintalkan sikit benang akhir...supaya tak tercabut ye....




kemudian balutkan batang lidi yang diikat dengan gula-gula tu dengan pembalut batang....balut batang lidi bermula dari bahagian atas yang lembut tu...tarik kuat sikit pembalut batang tu masa melilit kat batang lidi supaya lekat dan kemas...



balutkan semua batang lidi penyapu tu dengan pembalut batang...tinggal kan sikit je yang tak berbalut untuk ditajamkan dan dicucuk kan kat buah betik....dah siap...tajamkan bahagian bawah lidi dan cucuk kat buah betik mengikut kreativiti sendiri ye....



ni contoh bunga manggar gula-gula yang dah siap...malam tadi kite sempat buat 3 je...hehehehe....susunan gula-gula ikut suka ye....nak letak satu batang semua sama warna atau lain-lain warna....tapi sama warna lawa sikit la...pembalut batang pulak...ikut tema majlis la...kalu tema nya warna merah...leh guna pembalut merah mcm kite guna...pembalut ni ada banyak warna...

Tip...
1. bunga manggar ni tak leh buat awal sgt...sbb nanti gula2 dia mcm nak cair...dlm sebulan lg boleh la buat....
2. untuk 2 pokok bunga manggar..kite guna 2 balang gula-gula tu...kalu nak lagi cantik merimbun...buat banyak sikit la...3-4 balang ke...
3. tajamkan bahagian bawah lidi supaya senang nak cucuk kat buah betik...
4. kena guna buah betik...atau batang pisang...polestrin tak leh guna..sebab lembut...bunga manggar ni berat....
5. ada yang buat....2 biji gula2 sekali ikat nampak lg cantik la...tapi berat sikit...nanti dia melendut sgt...so bergantung kepada keaadaan ye....
6. nak ikat gula-gula dengan benang kat batang lidi...mulakan dari bahagian keras....nak balut lidi yang dah diikat gula-gula dengan pembalut...mulakan dari bahagian atas yang lembut....

kepada Nurul Huda
itu je yang kite dapt bantu...kite pun cuba-cuba je buat....ngan sedara-mara...harap dapat membantu ye....kalu ada idea nak tukar2...cuba la ye...nanti leh ajar kite lak...hehehehehehe....kalu ada pape tak paham...tanya ye....gud luck....hope bunga manggar gula-gula ni dapat menyerikan majlis awak....



----n----

17 comments:

Nurulhuda|Adlie said...

niena, terima kasih banyak2!!!! haha happynye i!!! happy banyak gila2..

siap dengan gambar lagi, sangat2 apprecite your effort dalam mengajar saya buat bunga manggar ini.. :)

tapi kan mmg lagi best u buat gambar, kalau cite je i rasa mmg tak boleh kot buat, hehe..

tq tq!!

noradzlina.kamdani said...

wah..sy pun dpt ilmu br mgkn ble dicdgkan pd adik yg nk kawen bln 5 n 6 ni...

Mia-Ina said...

niena..tak nah terpiki pun psl bunga manggar gula ni...selalu tgk org pacak bunga manggar biasa tu

best idea ni..unik. Boleh tempah lani.haha

-niena- said...
This comment has been removed by the author.
-niena- said...

nurul huda...sama-sama kasih...hehehehe....try buat ye..kalu ada tak paham...tanya la ye...InsyaAllah...kite tolong mana yg mampu...

-niena- said...

kak noradzlina....buatkan la untuk adik terus...mesti dia suka...hehehehe

-niena- said...

mia....tempah..???heheheh..InsyaAllah boleh...pakat buat ramai2 pun boleh ni...seorang 10 batang...kejap je ni...gotong royong...hehehe

-niena- said...

bila tgk betul2 pic tu semua...buruk lak rasa pakai seluar belang2 tu..hehehe..sila abaikan jari yg bulat dan badan yg besar itu...sila fokus pada bunga manggar saje...hehehe

Riena said...

wah niena..cantik..
insyallah ada kelapangan nk buat juga la nanti..

-niena- said...

riena..buat la...untuk majlis awk...selamat mencuba...

basket_lab said...

salam kenal,,

wah!!! idea yang menarik cantik...

leh saye cube nnt..

nak door gift cantik+murah+vantage+englist style serendah RM1???

view www.basketlab.blogspot.com

gincuitumerah said...

hi nina..what a great idea..
bole x i nk cube?
my weds ponn da dekat2 jugak..
pandai u buat..

thanks for sharing the idea!!

Nadia said...

Im lovin it!!! nk buat jugak!!

Bila Ku Kata Cinta... said...

dpt idea!!

ThaNks..nak try 4 my wedding

hans said...

berapa biji ek gula-gula dalam satu balang tuh?

Diksu said...

baguslah share..boleh sy buat untuk weeding sy nanti

Dia Is said...

Uniknye! sesuai kalau yg jenis ramai anak sedare.. confirm meriah nanti diorg berebut nakkan gula2! tq sbb share. =)

Gift Wrapped With Love